Duurzame kleding in trek bij de Nederlandse consument
Nederlandse consumenten kiezen steeds vaker voor duurzame kleding, wanneer zij hun garderobe uitbreiden. Dat past bij het beeld, dat duurzaamheid als thema steeds belangrijker wordt in ons land. Nederlanders investeren massaal in een verduurzaming van hun woning, kiezen voor een duurzaam houten tv meubel of tafelblad in plaats van voor een goedkoop alternatief van geperst zaagsel, enzovoorts. Een goede ontwikkeling, daar het milieu met dergelijke keuzes minder zwaar belast wordt.
Specifiek kijkend naar fashion valt op dat consumenten steeds meer investeren in losse artikelen. Daar waar het voorheen niet ongebruikelijk was om juist meer voor hetzelfde geld te kopen. Dat laatste leidt tot een situatie waarin items veel sneller vervangen moet worden en lang niet altijd recyclebaar zijn.
Herstel van versleten of beschadigde items
Daar komt bij dat kwalitatief goede kleding vaak nog relatief makkelijk te herstellen is bij slijtage of kleine beschadigingen. Vergelijk het met het verschil tussen een houten tv meubel zwevend aan de wand en een televisiemeubel van geperst zaagsel. Het eerste model kan geschuurd en opnieuw geverfd worden bij schade; in het tweede geval is dat niet mogelijk. Bij kleding werkt dit op een vergelijkbare wijze. Het maakt kwalitatief goede kleding tot een veel duurzamere keuze.
Verkopen van tweedehands kleding
Op het moment dat consumenten kleding zelf niet meer dragen wordt dit vaak niet direct weggegooid; het is populair om tweedehands kleding te verkopen via een platform als Vinted. Zelf profiteer je van de financiële vergoeding die het je oplevert, wat je kunt gebruiken voor de aanschaf van nieuwe items voor je garderobe. Tegelijkertijd voorkom je dat kleding weggegooid wordt, als anderen hier nog blij van worden. Zij schaffen voor een relatief lage prijs dure merkkleding aan. Durf jij al over te stappen op een minimalistische garderobe, waarbij je het merendeel van je kleding verkoopt?
Transparantie over herkomst van kleding
Een derde trend op het gebied van duurzaamheid en eerlijke kleding, is de transparantie over de herkomst van mode. Grote modemerken zetten steeds meer in op het delen van het verhaal achter hun kledingstukken. Welke materialen worden hierbij gebruikt? Waar worden de kledingstukken geproduceerd? Enzovoorts. De verwachting is dat de toepassing van blockchain hier in de toekomst aan bij kan dragen. Zo weet je als consument precies of kleding van een luxe merk ook daadwerkelijk door dat merk geproduceerd is. Het helpt modemerken daarbij om namaakartikelen uit te bannen.