Winst Prada stijgt met 150 procent
De winst van Prada steeg in 2010 met maar liefst 150 procent. Het mag dus duidelijk zijn dat de collecties van Miuccia Prada het modehuis geen windeieren opleveren.
2010 was een ontzettend goed jaar voor Prada. Het Italiaanse modehuis sloot vorig jaar af met een winststijging van 150 procent. Het label zag de winst van €100,7 miljoen in 2009 oplopen tot €251,9 miljoen euro in 2010.
De winststijging van Prada is vooral te danken aan de groei in de Aziatische markt. In de Aziatische winkels van het label steeg de verkoop met 63 procent, terwijl de verkoop in de US en Europa maar met 29,5 en 20 procent toenam.
Volgens Patrizio Bertelli, de ceo van Prada, is de winststijging goed te verklaren. “De Prada Group heeft een sterke bedrijfsstructuur, waardoor we de beste kansen in welke markt waar dan ook kunnen grijpen. De laatste jaren hebben we ons toegelegd op onze merken en de uitbreiding van ons retailnetwerk. Deze resultaten bevestigen de effectiviteit van onze strategie,” liet Bertelli weten.
Beursgang
Volgens de WWD kijkt Prada nog steeds naar de mogelijkheden om toe te treden tot de Hong Kong Stock Exchange. Volgens analisten, die de waarde van het bedrijf op zo’n €6,74 miljard schatten, zou de beursgang weleens deze lente plaats kunnen vinden.