Nepproducten hebben positief effect op modehuizen
Modehuizen roepen altijd heel hard dat namaak producten nadelig zijn voor hun merk. Maar uit recent onderzoek is gebleken dat deze nepproducten juist een positief effect hebben op het modehuis.
Merken als Louis Vuitton, Chanel, Burberry en Gucci hebben veel te kampen met namaakproducten. De modehuizen zouden naar eigen zeggen miljoenen mislopen door deze producten, omdat consumenten die deze items aanschaffen ze geen echt exemplaar meer kopen. Toch blijkt uit onderzoek, dat gefinancierd is door de Europese Unie, dat deze producten juist bijdragen aan de promotie van het merk.
Volgens professor David Wall, die meewerkte aan het onderzoek, is er bewijs dat replica’s de echte merken helpen om meer naamsbekendheid te genereren. Ook zegt hij dat de 1,3 miljard pond die in deze illegale handel in het Verenigd Koninkrijk om zou gaan zwaar overdreven is. Volgens de professor moeten we eerder denken aan een getal van minder dan 20 procent van dit bedrag.
Zelf zou ik nooit een nep designerstuk kopen, simpelweg omdat dit item mij niet hetzelfde gevoel geeft als het echt.