Luxe merken getroffen door de ramp in Japan
Afgelopen vrijdag werd Japan opgeschrikt door een aardbeving en een tsunami. Door deze enorme ramp zijn ook de luxe merken getroffen. Japan is namelijk de derde grootste afzetmarkt voor luxe producten.
Japan is verantwoordelijk voor 11 procent van de wereldwijde verkoop van luxe producten, maar door de ramp van vorige week kan hier weleens verandering in komen. Merken als Burberry, Hermes, Tiffany, LVMH en PPR, eigenaar van onder meer Gucci en Yves Saint Laurent, maken zich zorgen dat door de natuurramp de verkopen zullen afnemen.
Zo zag Hermes, die voor 19 procent van de verkopen afhankelijk is van Japan, sinds de aardbeving hun aandelen zakken met 4,4 procent. Bij Tiffany komt 19 precent van de omzet uit Japan en namen de aandelen af met 6,4 procent.
PPR is voor 16 procent van de inkomsten afhankelijk van Japan en zag de aandelen zakken met 9,0 procent. Bij LVMH zijn de Japanners goed voor 9 procent van de verkopen en nam het aandeel met 10,4 procent af. Maar Burberry, die 7 procent van de verkopen in Japan incasseert, kreeg de grootste klap te verwerken. De aandelen van Burberry daalden met 12,1 procent.