Internet wordt de belangrijkste inkomstenbron van Gucci
Verkoop via internet is volgens Gucci-topman Robert Polet de belangrijkste retailontwikkeling voor het komende jaar. Sinds 2007 zijn luxemerken als Gucci en Yves Saint Laurent online verkrijgbaar en Polet verwacht dat andere labels van de groep, zoals Sergio Rossi en bijouxmerk Boucheron, op korte termijn zullen volgen.
“Ik weet zeker dat internet onze belangrijkste inkomstenbron wordt,” zei Polet in december in een interview met Financial Times Deutschland. “Internet is een fantastisch medium om onze producten te verkopen.” Volgens Polet is de luxegoederenbranche lang huiverig geweest voor internet als verkoopkanaal. “Uit angst dat online verkoop het imago van het merk zou schaden, omdat er ook vreselijk veel namaak via internet wordt verkocht. Zo veel dat merken vrezen dat er verwarring zou kunnen ontstaan over wat origineel is en wat nep.
Uit onderzoek van Textila blijkt dat ook meer gangbare kledingmerken negatief zijn over internetverkoop. Zo wordt webshops nog vaak ‘nee' verkocht als die het merk online willen gaan aanbieden. ‘Kleding moet je passen' en ‘stoffen moet je voelen' zijn veelgehoorde argumenten. En ook ‘internet is alleen geschikt voor herhalingsaankopen'.
Succesvolle online aanbieders van luxemerken zoals het Britse Net-a-porter en het Italiaanse Yoox zijn uitzonderingen. Deze webshops verkopen al jaren luxemerken, maar ook zij stuitten in de beginjaren op veel terughoudendheid. Zo ging bij Net-a-porter in 2004 de champagne open toen het eindelijk, na vier jaar lobbyen, van Prada toestemming kreeg om het merk Miu Miu te gaan voeren terwijl bijvoorbeeld Jimmy Choo en Missoni al langer in de luxe webshop verkrijgbaar waren.
Volgens de Gucci-topman moet je als merkfabrikant de online verkoop van begin tot eind controleren, net zoals dat in de fysieke retailwereld wordt gedaan. In feite pleit hij ervoor dat merken hun eigen webshops openen of (web)shop-in-(web)shops bij bestaande internetwinkels.
Yoox-directeur Federico Marchetti bevestigt dat monobrandconcepten op internet steeds belangrijker worden. Yoox heeft sinds kort een dergelijke samenwerking met Giorio Armani en de directeur verwacht dat meerdere merken zullen volgen.
Exclusiviteit blijft een heet hangijzer voor luxemerken op internet. Polet: “Als je 1500 exemplaren van een Gucci-tas maakt en die verspreidt over 229 winkels wereldwijd, dan is de kans vrij klein dat twee klanten met dezelfde tas elkaar treffen. Online wordt die exclusiviteit gehandhaafd door klanten een bestelformulier te laten invullen zodat zij pas na bevestiging hun credit card kunnen trekken. Ook wil Polet het aanbod per productcategorie uitbreiden en worden bepaalde producten alleen online verkocht.