De Champs-Elysées wordt voor de gewone man
De Champs-Elysées in Parijs staat bekend als één van de luxueuste winkelstraat ter wereld. Winkels van prestigieuze merken als Louis Vuitton voeren hier echter al lang niet meer de boventoon. Zo opende Adidas zijn grootste filiaal vandaag op de Champs-Elysées en volgt daarmee in de voetsporen van concurrent Nike. Het aantal gangbare merken met een winkel aan de Champs-Elysées neemt hard toe. Genoemde sportmerken zijn namelijk niet de enige gangbare labels, die er worden verkocht. Zo is de Amerikaanse kledingketen Gap al geruime tijd aanwezig op de Champs-Elysées, evenals het Italiaanse Benetton en de Franse merken Celio en NafNaf. Het Spaanse Zara heeft zelfs twee filialen aan de Champs-Elysées en het Zweedse H&M wil hier in 2008 ook een winkel openen.
In de jaren 50 was de Champs-Elysées nog voorbehouden aan de meest chique boetieks van de stad. Maar volgens het Comité des Champs-Elysées is het niet meer mogelijk om alleen nog maar luxemerken te verkopen in de populaire winkelstraat. “Er moet voor iedereen iets te winkelen zijn,” meldt woordvoerder Dominique Rodet.
De Champs-Elysées heeft na Causeway Bay in Hong Kong en 5th avenue in New York, de hoogste huurprijzen ter wereld. De huurprijzen variëren tussen €6.000 en €10.000 per m². Daar staat wel tegenover dat dagelijks zo’n 500.000 mensen over de Champs-Elysées wandelen. Over het algemeen boeken de winkels hier hun hoogste verkoopresultaat.
Erg leuk natuurlijk voor deze winkels. Maar ik sla de Champs-Elysées met tienduizenden krioelende toeristen en haar gewone winkels het liefst over. Geef mij maar de rust van Avenue Montaigne en haar fijne designershops. Mocht je toch drukte willen en mooie dingen, dan zijn de warenhuizen van Parijs stukken beter dan de vergane glorie van de Champs-Elysées.